Oznakowanie wyrobów, znak CE, instrukcje, deklaracje zgodności - doradztwo AUDYT WYROBÓW

Zgodnie z zapisami ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów z 12 grudnia 2003 r.:

1.  W przypadku kontroli wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może pobrać trzy próbki produktu, co do którego zachodzi wątpliwość czy jest bezpieczny w celu jego przebadania.

2. Jeżeli stwierdzi nieodpowiednie oznakowanie może nakazać wprowadzenie właściwego oznakowania w wyznaczonym terminie lub wstrzymać wprowadzenie produktu na rynek.

3.  Kiedy zachodzi podejrzenie, że produkt, który ma być wprowadzony na rynek nie jest bezpieczny:

a. nakazuje wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkt,

b.  zakazuje wprowadzania produktu na rynek i

c.    nakazuje podjęcie czynności niezbędnych do zapewnienia przestrzegania tego nakazu.

4.                               Kiedy zachodzi podejrzenie, że produkt wprowadzony na rynek nie jest bezpieczny nakazuje:

a.                                                       wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez produkt,

b.                                                      natychmiastowe wycofanie produktu z rynku,

c.                                                       powiadomienie opinii publicznej o zagrożeniu (ostrzeżenie konsumentów, określając termin i formę ostrzeżenia),

d.                                                      wycofanie produktu od konsumentów i jego zniszczenie.

 

Wycofanie produktu z rynku polega na odebraniu przez producenta wszystkich egzemplarzy produktu od dystrybutorów oraz zakazaniu prezentowania i oferowania przez dystrybutorów takiego produktu konsumentom.

 

Wycofanie produktu od konsumentów polega na odebraniu produktów od konsumentów i zwrocie kwoty, za jaką produkt został nabyty, bez względu na stopień zużycia produktu.

 

1.                               Organ   nadzoru   może,  w drodze  decyzji,  nałożyć na  producenta  lub  dystrybutora karę  pieniężną  w  wysokości  do 100 000 zł, jeżeli:

1.                                                       nie powiadomił niezwłocznie organu nadzoru o tym, że uzyskał informację, iż wprowadzony na rynek produkt nie jest bezpieczny;

2.                                                       nie udzielił informacji niezbędnych do stwierdzenia, czy produkt jest bezpieczny lub udzielił informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd;

3.                                                       nie wykonał decyzji organu nadzoru wydanej w odniesieniu do jego produktu;

4.                                                       wprowadził na rynek produkt umieszczony w rejestrze produktów niebezpiecznych.

2.                               Organ nadzoru może, w drodze decyzji, nałożyć na producenta karę pieniężną w wysokości do 100 000 zł, jeżeli:

1.                                                       producent nie dostarczył konsumentom informacji w języku polskim o produkcie wprowadzanym na rynek polski; niewykonanie obowiązków określonych w art. 10 ust. 2;

2.                                                       wprowadził na rynek produkt niespełniający wymagań bezpieczeństwa.

3.                               Organ nadzoru może, w drodze decyzji, nałożyć na dystrybutora karę pieniężną w wysokości do 100 000 zł, jeżeli:

1.                                                       dostarcza produkty, o których wie, lub o których, zgodnie z posiadanymi informacjami i doświadczeniem zawodowym powinien wiedzieć, że nie spełniają wymagań bezpieczeństwa;

2.                                                       nie przekazuje producentom, organowi nadzoru oraz wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej informacji przekazywanych przez konsumentów o zagrożeniach powodowanych przez produkty;

3.                                                       nie przedstawił organowi nadzoru lub wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej dokumentacji niezbędnej do ustalenia pochodzenia produktu.

Karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji organu nadzoru. Egzekucja kary pieniężnej następuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

 

Decyzje organu nadzoru, stanowią podstawę wpisu do prowadzonego przez niego rejestru produktów niebezpiecznych. Informacje zawarte w rejestrze są publicznie dostępne i są to w szczególności:

·                                 dane umożliwiające identyfikację produktu;

·                                 informacje o rodzaju i zakresie zagrożeń stwarzanych przez produkt oraz o środkach, jakie zastosowano w odniesieniu do produktu.

 

Organ nadzoru usuwa wpis w rejestrze w przypadku, gdy osoba zainteresowana udowodni, że:

·                                 wycofano produkt z rynku;

·                                 niezgodności z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa zostały wyeliminowane.

 

Wpis w rejestrze usuwa się nie wcześniej niż:

·                                 w terminie 6 miesięcy od przekazania przez osobę zainteresowaną dowodów wycofania produktu z rynku;

·                                 w terminie 12 miesięcy od przekazania przez osobę zainteresowaną dowodów potwierdzających wyeliminowanie niezgodności z wymaganiami bezpieczeństwa.

 

Organ nadzoru informuje Komisję Europejską, w szczególności o:

·                                 decyzjach ograniczających wprowadzanie na rynek produktów lub nakazujących ich wycofanie z rynku lub nakazujących wycofanie produktów od konsumentów, podając uzasadnienie podjęcia takich działań;

·                                 stwierdzeniu istnienia poważnego zagrożenia wymagającego natychmiastowych działań, zwłaszcza gdy produkt może znajdować się w obrocie w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej;

·                                 działaniach podjętych z własnej inicjatywy przez producentów lub dystrybutorów w celu zapobieżenia lub wyeliminowania zagrożeń stwarzanych przez produkty.

 

 

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl